Filmrecensie Januari – Februari 2018

–  Blade Runner 2049
–  Spiderman: Homecoming
–  Captain Underpants
–  Mother!
–  Ninjago Movie
–  Black Panther

filmCall me by your name | Deze film moest ik natuurlijk bekijken, alleen al aangezien ik ook het boek van André Aciman fantastisch vond. Het leek bij voorbaat moeilijk dit boek, dat heel erg speelt in het hoofd van hoofdpersoon Elio, te vertalen naar het witte doek, maar daar slagen de makers desondanks glansrijk in: door de beelden te laten spreken. De opbloeiende romance tussen Elio en Oliver, allemaal tijdens een warme Italiaanse zomervakantie. wordt zo prachtig in beeld gebracht. De acteurs nemen overtuigend bezit van hun karakters en spelen alles prachtig uit! Geweldige film!

filmCoco| Al eerder heb ik geconstateerd dat het genre van de animatiefilm een akelig hoog niveau heeft gehaald en deze film zorgt weer voor een nieuw hoogtepunt. Wat een heerlijk origineel, meeslepend en emotierijk verhaal is dit! Prachtig ook hoe de Mexicaanse cultuur in beeld wordt gebracht! Het plot draait erom dat het jongetje Miguel bij Dia de los Muertos in het dodenrijk terecht komt, in zijn streven muziek te mogen maken. Het plot past daarbij haarfijn binnen de regels van Bart van Lierde voor een goed scenario. En wat is het allemaal weer prachtig geanimeerd! Een pareltje, ik kan niet anders zeggen. De torenhoge IMDB-score meer dan waard!

filmHeartstone| Deze filmhuisfilm gaat over de vriendschap tussen de IJslandse jongens Thor en Kristjan. Tussen beiden ontplooit zich ook iets van een ontluikende liefde, maar dat wordt telkens weer de kop ingedrukt, juist ook door de onmacht van de beide jongens zelf. Maar de omgeving: een klein vissersgemeenschap te midden van het ruige IJslandse landschap, draagt daar ook aan bij. Dit alles leidt tot een prachtige film vol met kleine maar veelzeggende scenes.  Maar dit is zeker geen typische ‘eind goed al goed’ coming-of-age film; de werkelijkheid is hier veel weerbarstiger!

filmGoodbye Christopher Robin| Dit is een prima speelfilm die draait rondom de zoon van Winnie de Poeh-bedenker A.A. Milne. Inderdaad, de jongen die wij kennen als Janneman Robinson. Op een mooie treffende wijze wordt het succes Winnie de Poeh in beeld gebracht en vooral de stevige weerslag daarvan op de opgroeiende Christopher Robin. Mooi gedaan!

filmBlade Runner 2049| Deze film is natuurlijk een vervolg op de jaren-80 scifi-klassieker van Ridley Scott en is voorwaar niet slecht! De beelden zijn prachtig, Ryan Gosling speelt een mooie rol en er ontvouwt zich een plot waarin ook de oer-Blade Runner uit de eerste film, Harrison Ford, weer een rol speelt. Nederlandse inbreng is er voorwaar ook weer, met een zeer sterke rol van de voor mij totaal onbekende Sylvia Hoeks. Tegelijkertijd vond ik de film met die twee uur en drie kwartier wel heel lang en daardoor soms bijna wat saai. Maar al met al zeer zeker de moeite waard!

filmSpiderman: Homecoming| Ik ben bepaald geen fan van Marvel-films, maar deze film is dan nog een positieve uitzondering. Hier is Peter Parker (mooie rol van Tom Holland) namelijk niet alleen superheld, maar (vooral) ook een worstelende puber en scholier. Dit leidt tot een best nog heel aardige film die volop refereert aan het high school genre.

filmCaptain Underpants| Alhoewel wat meer een echte kinderfilm als bijvoorbeeld het voornoemde ‘Coco’, is ook dit weer een kostelijke animatiefilm. Deze keer rondom twee schooljongetjes die hun zelfbedachte Captain Underpants werkelijkheid zien worden.

filmMother!| Dit is een ronduit bizarre film die alleen op de oppervlakte kan worden beschouwd als een horror-film over een man en vrouw (Jennifer Lawrence en Javier Bardem) die vredig in een afgezonderd huis leven, tot ze worden verstoord door vreemden en alles gruwelijk mis gaat. Veel meer blijkt dit namelijk al snel een hyper-pretentieuze allegorie te zijn vol verwijzingen naar (onder meer) vele Bijbelverhalen en vooral een duistere boodschap dat de veeleisende mensheid alles vernietigt wat het begeert. Op zijn minst is de film hiermee fascinerend, hoe over de top het allemaal ook mag zijn.

filmThe Ninjago Movie| Dit is een film in de serie van Lego, met dus geanimeerde Lego-poppetjes in de hoofdrol. Dat gebbetje is op zich grappig, maar ook niet meer dan dat. Het plot is op zich trouwens nog wel heel aardig. Maar in totaal niet meer dan een redelijke film…

filmBlack Panther| Met deze film bereikt Marvel inmiddels toch wel haar absolute dieptepunt: echt alles van de setting en het plot, dat draait rondom de strijd om de troon van een geheim maar technisch geavanceerd Afrikaans koninkrijk verscholen in de jungle, is bespottelijk. Op zijn best kun je dan nog iets zeggen, zoals de NRC doet, over de emanciperende functie van de film, die een vrijwel geheel zwarte cast heeft. Maar dit maakt deze film nog steeds verre van genietbaar…