Filmrecensies Augustus – Oktober 2022

| Simulation Theory
| The Clovehitch Killer
| Miss Peregrine’s…
| Elizabeth The Golden Age
| You were never really there
| Domino

filmAnd then we danced| Filmhuisfilm over de opbloeiende liefde tussen Mareb en Irakli, beide lid van een Georgisch dansgezelschap. Helaas is daar in het traditionele Georgië geen ruimte voor, zoals deze film pijnlijk duidelijk maakt. Vooral de eindscene schrijnt, waarin de gepijnigde Mareb in een emotioneel geladen dans-auditie laat zien dat de traditionele Georgische dans zoveel meer kan zijn, als je andere invloeden toelaat. Een krachtige metafoor natuurlijk voor wat hij éigenlijk wil zeggen… Zeer sterke film!

filmIm Westen nichts Neues| Indringende oorlogsfilm over de gruwelen van WOI, bezien vanuit het perspectief van een Duitse soldaat. Wat opvalt zijn de soms gruwelijke scenes, maar ook de sterk gestyleerde toonzetting met veel verstilde beelden. Erg sterke film!

filmFanny & Alexander| Klassieke film van Ingmar Bergman die speelt in de gegoede Zweedse klassen van begin 20e eeuw en de jonge Alexander volgt. Het leven van hem en zijn zusje Fanny verandert nogal als hun vader sterft en hun moeder hertrouwt met een hardvochtige tirannieke bisschop. De film neemt zeer ruim de tijd voor dat verhaal en geeft een prachtig sfeerrijk beeld met vele kleurrijke personages. Bij tijd en wijlen neemt het verhaal zelfs een surrealistische wending, even bizar als Alexander’s zeer ruime fantasie. Mooie film!

filmBad Times at the El Royale| Modieus gefilmde Tarantineske film over een handjevol mensen dat incheckt in het mysterieuze El Royale Hotel, precies op de grens van Californië en Nevada. Maar al die mensen hebben een krasje… Wat heet! Net als de enige bediende die in het hotel te vinden is. En zo loopt alles al snel van de rails. Leuk gedaan deze film, met veel goede muziek ook!

filmSimulation Theory | Uitstekende concert-film van Muse, met een soortement verhaaltje daaromheen gebakken. Ik heb dit concert ook live gezien in het Goffert Park, maar vond deze film eigenlijk veel leuker! Die grootschalige megaconcerten, daar ben ik wel een beetje klaar mee: nauwelijks meekrijgen wat heel ver weg op dat podium gebeurt en allemaal mensen die voor je staan, die (een heel bizar Nederlands trekje) doen alsof ze in de kroeg staan. Nee; dan kun je dus beter deze film bekijken; al is het maar door de heel duidelijke referentie naar ‘Stranger Things‘! Heerlijk! Ik ben meteen benieuwd naar het nieuwe 9e album dat binnenkort uitkomt!

filmThe Clovehitch Killer | Dit is een alleszins genietbare thriller over hoe de jonge Tyler (mooie rol van Charlie Plummer) er achter komt dat zijn op het oog strenggelovige vader wel eens de seriemoordenaar kan zijn uit de titel (De thematische link met mijn eigen boek ‘Het ware paradijs‘ is daarmee snel gelegd!) Op zijn best is de film spannend, maar het einde bevreemdde me wel…

filmMiss Peregrine’s Home for Peculiar Children| Dit is een fantasy-film uit de stal van Tim Burton en deze begint sterk, als de jonge Jake, die van zijn grootvader hoort over een huis voor ‘bijzondere’ kinderen op een eiland voor de kust van Wales. Dat is allemaal meeslepend genoeg, met ook een paar bizarre scenes en visuele vondsten, maar de plot loopt wel enigszins van de rails in het tweede deel van de film.

filmElizabeth The Golden Age | Dit is een kostuumdrama met Cate Blanchett in de titelrol en met ook diverse andere kwaliteitsacteurs als Geoffrey Rush en Clive Owen aan boord. Ondanks de fantastische kostuums en prachtig in beeld gebracht 16e eeuw Engeland, sprankelt deze film (een sequel overigens, het eerste deel heb ik niet gezien) nergens. Op zijn hoogst aardig.

filmYou were never really there | Dit is een heel vreemd getoonzette en grimmige film met in de hoofdrol Joaquin Phoenix, die op zoek moet naar het ontvoerde dochtertje van een senator. Dat kan een aardige film opleveren, maar deze film vond ik echt té weird… Geen succes.

filmDomino | Een Brian de Palma-thriller met twee acteurs uit GoT, Nikolaj Coster-Waldau en onze eigen Carice van Houten èn Carice’ huidige echtgenoot Guy Pearce (beide ook Brimstone), dat moet wel goed zijn toch? Kort antwoord: nee!