Filmrecensies Juli – Augustus 2019

| Yesterday
| Shoplifters
| Le Grand Bain
| Stan & Ollie
| The Great Hack
| Mortal Engines

filmYesterday | Op het eerste oog is de premisse van deze film nogal bizar: jonge muzikant merkt na een voorval dat de Beatles nooit bestaan hebben. Maar intussen is dit gewoon een heel klassiek, effectief en vernuftig plot, dat erom draait dat de jonge Jack Malik natuurlijk zelf succes krijgt met de muziek van de Beatles, maar nog wel moet leren dat eerlijkheid voor alles gaat. Heel goed gedaan dit!

filmShoplifters | Deze Japanse speelfilm gaat over een nogal merkwaardig ‘gezinnetje’, dat in schamele omstandigheden de kost bij elkaar krijgt met kleine winkeldiefstalletjes. Ze nemen ook nog een klein meisje, dat door haar eigen ouders wordt mishandeld, in huis. Pas gaandeweg leer je hoe alles in elkaar steekt en dan blijkt deze film vraagtekens te willen zetten bij de vraag of de normale gezinnen van bloedverwanten wel altijd de beste zijn? Zeker richting het einde toe heel ontroerend!

filmLe Grand Bain | Deze film is min of meer te zien als de Franse versie van ‘The Full Monty‘. Onsuccesvolle mannen van middelbare leeftijd beginnen een synchroomzwemgroep en besluiten zich zelfs in te schrijven voor het WK. Alhoewel het redelijk evident is waar het plot naartoe beweegt is de film heel leuk gemaakt. Daarom een prima film al met al!

filmStan & Ollie | Mooi melancholisch portret van de nadagen van de carrière van ‘De Dikke en de Dunne’, het populaire slapstick-duo uit de stille filmtijd. Met sterke rollen van John C. Reilly en Steve Coogan. Alles is objectief prima gedaan, maar het verhaal is toch eigenlijk niet zo opmerkelijk…

filmThe Great Hack | Deze Netflix-docu gaat over interessante materie: hoe grote tech-bedrijven enorm veel big data verzamelen van heel veel mensen en dit inzitten voor bedenkelijke doeleinden; zoals uitgekiende propagandacampagnes op social media bij verkiezingen (Brexit, Trump). De vraag of je wel moet willen dat die tech-bedrijven steeds meer privézaken van jou weten en of het recht op jouw eigen data geen mensenrecht moet zijn, is interessant. Deze docu vond ik echter vrij onevenwichtig, vooral omdat er wel heel veel aandacht is voor een ex-topvrouw van Cambridge Analytics.

filmMortal Engines | Met filmmaker Peter Jackson en acteurs Hugo Weaving en Robert Sheehan lijk je verzekerd van een prima sf-film. Maar deze film is ondanks de sappige actie en prachtige beelden, toch met name een ‘steaming hot mess‘. Ik had heel erg hetzelfde gevoel als bij ‘Jupiter Ascending‘: op zich is de fantasie-wereld die wordt geschapen best fascinerend, maar het plot wordt zwak opgebouwd en de personages komen niet tot leven, vooral omdat die twee uurtjes veel te kort zijn om echt begaan te raken met al die personen en al die verwikkelingen.