Filmrecensies November-December 2017

–  The Heart of the Sea
–  Loving Vincent
–  Jungle
–  Founder
–  Deadpool
–  The Night Before

filmArrival | Deze film volgt Louise Banks, een taalwetenschapster die een centrale rol krijgt bij het eerste contact met buitenaardse wezens die de aarde bezoeken. Hier geen ‘Take us to your leader‘ of ‘All your base are belong to us‘, maar een veel intelligenter benadering van hoe dit zou kunnen verlopen. Dit leidt tot een prachtige, zeer originele film met een geraffineerd mooi uitgewerkt plot dat tot het einde toe meer dan boeit. Zeer goed gedaan dit!

filmDunkirk | De nieuwe film van Christopher Nolan is natuurlijk een must-see en toegegeven: hij levert opnieuw een staaltje fraai werk af. De Engelse aftocht uit Duinkerken aan het begin van WOII had niet beter in beeld worden gebracht, met werkelijk adembenemende scenes van getorpedeerde zinkende oorlogsschepen en luchtgevechten tussen Spitfires en Messerschmidts. De film schakelt tussen enkele personages in en om Duinkerken en dat is op zich prima gedaan. Maar van een echt dwingend plot is toch geen sprake en ook blijkt het lastig toch nog iets van een positieve draai te geven aan de smadelijke militaire nederlaag die Duinkerken uiteindelijk gewoon was.

filmAmerican Made | Dit is een film over de Amerikaan Barry Seal, een eenvoudige verkeersvlieger, die zich -zoals hij zelf ook vaak zegt- zonder na te denken in allerlei zaken stort. En zo zegt hij zijn saaie pilotenbaantje vaarwel en gaat hij allereerst voor de CIA werken, dan voor Escobar, dan opnieuw de US Government en dan toch weer voor de Narco’s. Het knotsgekke plot zou nog waargebeurd zijn ook, maar wat natuurlijk wel gebeurt is dat Barry, na een kortstondige bloeitijd waarin het geld met bakken binnenstroomt, uiteindelijk ‘het deksel op de neus krijgt’, zoals dat heet. De film heeft een lekker vlotte, lichte ‘feel’ en Tom Cruise, rare snoeshaan als hij misschien is, zet gewoon een hele fijne rol neer.

filmThe Heart of the Sea | Deze film gaat over het verhaal dat Herman Melville zal inspireren tot het schrijven van ‘Moby Dick‘. Hij hoort hiervoor de laatst overlevende uit van de expeditie walvisvaarders die ooit echt op die reusachtige witte walvis gestuit is. En dat leidt tot een meeslepend verhaal, dat ook mooi in beeld is gebracht door kwaliteitsregisseur Ron Howard. Uitstekende film dus, ook door de fijne acteurs, zoals Chris Hemsworth (die kennen we nog van Rush), Brendan Gleeson (The Guard), Ben Whishaw (Cloud Atlas) en Tom Holland (The Impossible).

filmLoving Vincent | Het basis-idee van deze film is redelijk absurd: het vertoont namelijk delen uit het leven van Vincent (Van Gogh, dus) in een stijl die refereert aan diens schilderijen. Naar verluidt zijn er zelfs honderden schilderijen gemaakt voor de film. Een knotsgek idee, maar het is eigenlijk best goed gelukt! Er ontvouwt zich zelfs een aardig plot als een jongeman, die Vincent’s laatste nooit bezorgde brief bij zich heeft, op onderzoek gaat naar de omstandigheden rond diens dood. Heel bijzonder, deze film!

filmJungle | Dit is een film die weinig verrassingen in zich draagt. Vanaf het begin lijkt duidelijk dat het verhaal zich beweegt naar een noodlottig aflopende (waar-gebeurde) expeditie in de jungle. En dat is ook precies wat je krijgt. We volgen Yossi Ghinsberg (Daniel Radcliffe) die zich met drie mannen onderdompelt in de oerwouden van Bolivia. En al snel gaat het hier behoorlijk mis. Yossi komt er alleen voor te staan en moet vechten om te overleven. Deze film is dus misschien wel niets meer dan een extra lange episode van Discovery’s ‘I Shouldn’t be Alive’, maar het is wel mooi uitgewerkt. Daarom toch een hele dikke voldoende!

filmFounder | Deze film gaat over de oprichting van fastfoodketen McDonald’s en begint wel heel braaf, bijna als een door McDonald’s zelf gefinancierde reclamefilm. Met name door de wel heel vriendelijke, bijna idyllische wijze waarop de twee broers-oprichters geportretteerd worden. Maar dan ontspint zich toch een plot als we merken hoe de gehaaide zakenman Ray Kroc (mooie rol van Michael ‘Birdman’ Keaton) langzaam maar zeker de controle over het bedrijf overneemt. Toch uiteindelijk een hele redelijke film, dit!

filmDeadpool | Dit is een film uit de Marvel-stal waarin weer eens een nieuwe superheld wordt geïntroduceerd. Deze ‘Deadpool’ zit vol cynische en gortdroge humor en het meest bizar is dat hij daarbij zelfs Marvel op de hak neemt. Als hij voor de grote baas (Xavier) lijkt te moeten verschijnen, zegt hij: “Is dat dan MacAvoy of Stewart? Want die tijdlijnen snap ik niet meer!” Dat is meteen het meest opmerkelijke aan deze film, die voor de rest precies biedt wat je verwacht: hersenloze actie en CGI-Extravaganza. Ik vond het allemaal nogal vermoeiend. Nee, niet mijn kop thee…

filmThe Night Before | Dit is een vehikel van Seth Rogen, die ik nog kende van die verschrikkelijke komedie ‘The Interview’. Waarom probeerde ik het dus eigenlijk nog? Dat vroeg ik me na me een uurtje geërgerd te hebben ook af. Want ja: het is wederom heel slecht. Deze film drijft veel teveel op het idee dat gênante scenes altijd grappig zijn en kan geen moment leuk worden. Wat een sof!