Filmrecensies November – December 2021

| Madagascar 2 en 3
| Crossroads
| Red 2
| BlacKkKingsman
| The Harder They Fall
| The Power of the Dog

filmThe Equalizer | Dit ouwetje had ik nog nooit gezien, maar is gewoon een hele fijne actiethriller. Denzel (achternaam overbodig) speelt een gepensioneerd geheim agent die inmiddels anoniem in een bouwmarkt werkt, vele goede daden verricht, en zijn doorwaakte nachten doorbrengt in een lunchroom. Als het hoertje dat hij daar regelmatig treft, vreselijk blijkt te zijn mishandeld door een stel Russische bandieten is het tijd voor wrrraaaak. Maar Denzel gooit wel een flinke steen in de vijver, blijkt al snel!

filmFreddy Mercury: The Final Act | Indrukwekkende documentaire over Freddy Mercury, die zich concentreert op de laatste fase van diens leven, als aids hem al in zijn greep heeft. Hij besluit dan al rond 1986 te stoppen met optreden maar maakt met zijn band toch nog 2,5 album, voor hij in 1991 overlijdt. Indrukwekkend is ook het krachtige -en historische- optreden van George Michael een jaar later tijdens het benefietconcert voor Freddy, als je bedenkt dat ook de vriend van George, Anselmo, aan dezelfde ziekte overlijdt. Al met al veel indrukwekkender dan de mislukte film over Freddy.

filmDon’t Look Up | Satirische film die exploreert wat er gebeurt als in de Amerikaanse politiek geen gemeenschappelijke basis meer bestaat over wat de waarheid is. De film gaat dan niet over klimaatverandering of de coronacrisis (Of stiekem natuurlijk juist weer wel!) maar over een komeet die op Aarde zal in slaan en al het leven zal vernietigen. Ten minste: de sullige wetenschapper Mindy (Leo Di Caprio) probeert dat iedereen aan het verstand te peuteren. Maar de Amerikaanse presidente Orlean (Meryl Streep) is helaas veel te druk haar herverkiezing veilig te stellen. En bovendien laat ze haar oren hangen naar haar volledig imcompetente Chief of Staff (tevens haar zoon) en een zweverige Elon Musk-achtige ‘pionier’ (heerlijke rollen van resp. Jonah Hill en Mark ‘Cromwell‘ Rylance). Hiermee is dit (helaas) een heel relevante film in deze vreemde tijden.

filmThe Equalizer 2 | Prima tweede worp uit de franchise over McCall, de zwijgzame gepensioneerde geheim agent, die tegen zijn zin toch weer in een mini-oorlog verzeilt en dan vreselijk efficiënt tegenstanders opruimt. Deze aflevering wordt zijn voormalige bazin (en inmiddels goede vriendin) vermoord. Denzel gaat op onderzoek uit en vindt uit dat nota bene zijn voormalige buddy bij de geheime dienst, Dave (gespeeld door Pedro Pascal) bepaald niet okselfris meer is. In retrospect bizar om te zien hoe Pascal hier al op gruwelijke wijze een oog wordt ingedrukt; in zijn rol als Oberyn in GoT verliest hij op die manier beide ogen!

filmDeadpool 2 | Oké, ik had niet zo heel veel op met de eerste worp van Deadpool, maar inmiddels ben ik Ryan Reynolds door andere films (Free Guy bijvoorbeeld) toch wel gaan waarderen. En dan blijkt toch ook de Deadpool-serie best aardig te zijn: met name door de komische en ironische commentaren van Reynolds himself (die natuurlijk Deadpool speelt): hij neemt alles op de hak: zelfs (en dat is heel meta!) de franchise, Marvel’s Cinematic Universe en acteurs als Patrick Stewart. In een dramatische sterfscène zegt hij zelfs gevat dat hij toch wel hoopt dat de Academy (de organisatie die de Oscars uitreikt) meekijkt. Al met al toch wel erg geinig.

filmHell Boy | Nog en superheldenfilm, en deze is ook best aardig, met name door de heerlijk cynische Hell Boy zelf. Het plotje rondom een vroegmiddeleeuwse heks uit de tijd van Koning Arthur maakt dan eigenlijk allemaal weinig uit. Goed vermaak.

filmThe Hand of God | Ik ben niet zo’n fan van het werk van Sorrentino (La Grande Belezza, The Young Pope) maar wilde deze licht autobiografische film over de opgroeide Fabio in het Napels van de jaren ’80 (als Maradona bij de locatie FC gaat voetballen) toch wel eens zien. Tja, je moet van het absurdisme houden. Maar ik vond het al met al toch wel aardig.

filmDeath to 2021 | Deze satirische ‘docu’ over het afgelopen jaar (een cadeautje van Netflix) vond ik tegenvallen. Was de vorige aflevering nog bij vlagen echt geestig, deze aflevering voelde echt veel teveel als een herhaling van vorig jaar: met dezelfde toonzetting, dezelfde uitzinnige typetjes en eigenlijk alles. Maar misschien is deze film hiermee wel een perfecte metafoor voor het hele jaar 2021: want dat was al met al ook een nogal teleurstellend jaar, dat nog steeds gebukt ging onder de corona…

filmMadagascar 2 en 3 | Deze twee films bouwen voort op het universum van het bevriende kwartet dierentuindieren, dat op Madagascar was belandt, maar nu in de volgende worpen van de franchise respectievelijk Afrika en Europa aandoen. De knotsgekke belevenissen van Alex, Marty, Gloria, Melman en die idiote pinguïns blijven geestig! Aardig, vooral voor de jongere kijker.

filmCrossroads | Aardige film met Ralph Macchio uit dezelfde tijd dat hij de hoofdrol speelde in de eerste delen van Karate Kid. In deze film blijkt hij ook nog vrij geloofwaardig te kunnen gitaarspelen in een geslaagde ode aan de bluesmuziek. In een soort road-movie reizen de jonge gitarist Eugene en de oude blueslegende Willie Brown naar het Amerikaanse hartland, de geboorteplek van de blues. Daar heeft Willie ooit zijn ziel verkocht aan de duivel, en hij wil hem opnieuw confronteren.

filmRed 2 | Met een sterrencast met Bruce Willis, John Malkovich èn Anthony Hopkins zou je toch mogen verwachten dat deze film prima in orde is! Maar dat komt toch niet helemaal uit. Op zijn best is Red 2 (deel 1 heb ik gemist) een smakelijke pretentieloze actiefilm, met een lekker tempootje en soms cartooneske verwikkelingen. Maar soms is de humor wel heel plat en ook het verhaaltje heeft wel erg weinig om het lijf. Vrij matig.

filmBlacKkKlansman | Deze film gaat erover hoe nota bene een zwarte (John David Washington, bekend van Tenet) en een Jood (Adam Driver, uit o.m. de recentste Star Wars-worpen) infiltreren in de extremistische en racistische Ku Klux Klan (KKK). Die premisse is bizar en ook best interessant. Maar toch wil de film dat niet echt worden, voor een niet-Amerikaan als ik, voor wie die gevoelige raciale tegenstellingen in de VS toch iets teveel ‘ver van mijn bed’ zijn. Ik vond het allemaal dus niet zo boeiend.

filmThe Harder They Fall | Deze film is eerder een parodie op een western dan een western. Geloofwaardigheid staat dus op een zeer laag pitje. Dat komt niet alleen omdat de gehele ensemble-cast zwart is (natuurlijk als een misschien wel terecht statement dat de rol van zwarten in westerns te vaak onderbelicht is gebleven), maar ook door het onzinnige cartooneske gezwaai met pistolen en de helaas nogal matige dialogen. De eigentijdse muziek (veel hiphop en afrobeat) doet dan ook nog eens heel vervreemdend aan. Neem daarbij dat het plotje wel heel clichématig is (het uitgekauwde wraak-motiefje), dan kun je, ondanks de soms sappige actiescenes, toch echt niet spreken van een erg geslaagde film.

filmThe Power of the Dog | Met kwaliteitsacteurs als Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst en Jesse Plemons denk je toch dat je een aardige film (in dit geval een western) voorgeschoteld te krijgen. Maar ik kreeg iets te zien, waarvan ik nog steeds niet begrijp waar ik nou naar heb zitten kijken. Iets over dat rauwe cowboy Phil (Cumberbatch) het zijn broer George (Plemons) niet gunt dat die trouwt en het vervolgens diens vrouw Rose (Dunst) en haar quirky zoon nogal lastig maakt. Maar tot en met de aftiteling vond ik hier echt he-le-maal niets aan.