Tv-recensie ‘The Last Czars’

Dit is een gedramatiseerde documentaire over de laatste tsaar van Rusland, Nicolaas II. Met het soortgelijke en zeer matige docu-drama ‘The Roman Empire‘ in het achterhoofd, begon ik met wat twijfel te kijken, maar dit blijkt gelukkig een veel betere serie te zijn.

Het meeslepende (maar niet geheel onbekende) verhaal wordt verteld door de voormalige Franse tutor van de kinderen van de tsaar. Hij wordt in 1925 gevraagd om een jonge vrouw te ondervragen die claimt Anastasia te zijn; de jongste dochter van de voormalige keizer. Dat is misschien verteltechnisch vrij onlogisch, want uiteindelijk gaat het verhaal natuurlijk over de ondergang van tsaar ‘Nicky’ zelf.

Die blijkt, daar zijn de geschiedenisboeken het over eens, vooral een enigszins wereldvreemde onnozele hals te zijn: hij meent het allemaal nog niets eens zo slecht, maar een eindeloze serie foute keuzes leiden tot bloederig neergeslagen opstanden, een verloren oorlog tegen Japan, een kelderende populariteit onder het volk en een de dramatische verlopende WOI. Zijn liefhebbende en strenggelovige vrouw ‘Alix’ papt dan ook nog eens aan met een sinistere en zeer charismatische Siberische monnik die op die manier veel invloed krijgt in het hof. We hebben het dan over Raspoetin natuurlijk; een zeer intrigerende historische personage!

Dat Nicky de situatie keer op keer niet goed inschat blijkt ook wel uit het feit dat hij in 1917, als alles echt fout gaat, er niet meteen voor kiest naar het buitenland te vluchten. Aanvankelijk wordt hij nog redelijk netjes behandeld door Kerenski (zeer boeiende vraag: waar zou Rusland nu staan als deze Kerenski aan de macht had kunnen blijven en niet na een half jaartje weer omver was geworpen door de bolsjewieken van Lenin?) maar als de extremere Sovjets de macht krijgen, kan de rampspoed niet uitblijven. Ik heb het dan natuurlijk de dramatische executie van het gehele keizerlijke gezin in Jekaterinburg in 1918.

Deze serie vertelt dit fascinerende verhaal op boeiende wijze. De overigens wel erg Engels-Engels pratende acteurs vervullen hun rol prima, met name Ben Cartwright als Rasputin. En hiermee is dit een prima genietbare docu-serie. Goed gedaan!