Boekrecensie ‘Storytelling in 12 stappen, op reis met de held’, Mieke Bouma

9789045704463-240x300Ik heb me bijna door de gehele leeslijst van de Schrijversacademie gewerkt(zie bijvoorbeeld 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9). En nu dus ook door dit boek van Mieke Bouma. Nou is in dit geval bezijden de waarheid dat ik ‘me hier doorheen gewerkt heb’; beter van toepassing is dat ik er doorheen gevlogen ben! Dit is namelijk een heel boeiend boekwerk en gelukkig eens een keer heel anders dan heel veel van die andere schrijfboeken die ik gelezen heb.

Niet dat Bouma hiermee meteen heel origineel is; in haar inleiding noemt ze twee boeken (resp. van Joseph Campbell en Christopher Vogler) als belangrijke inspiratie en ik heb de indruk dat ze hier heel nadrukkelijk leentjebuur van speelt. Maar wat maakt het uit: want haar boodschap is wel heel boeiend.

Kortweg komt het erop neer dat Bouma je voorhoudt dat het klassieke verhaal altijd dezelfde opbouw heeft. Het is een verhaal waarin je held een reis maakt (of het nou een feitelijke reis of alleen een reis in overdrachtelijke zin is). En je held moet hierbij een pad bewandelen uit niet meer of minder dan 12 stappen. Dat lijkt akelig concreet, en Bouma wordt zelfs nog concreter als ze die 12 stappen verduidelijkt en uitwerkt. En hier wordt het rondweg fascinerend, want Bouma slaagt er wat mij betreft echt in je concrete handvatten mee te geven voor het vak van storytelling. Toevalligerwijs ben ik momenteel zelf een plot in elkaar aan het knobbelen van wat mijn tweede roman moet worden, en ik betrapte me erop dat dit boek me heel erg aan het denken zette: maakt mijn held wel de juiste dingen mee? Is mijn plotopbouw wel voldoende stevig? Ontwikkelt mijn held zich voldoende?

Hiermee is dit naar mijn idee het boeiendste boek uit de Schrijversacademie-bibliotheek tot dusverre. Natuurlijk moet je Bouma’s 12 stappen niet al te letterlijk nemen, maar deze geven je wel veel steun bij het bedenken en opbouwen van je eigen verhaal. Ik ga dit boek er zeker nog vaak bij pakken!