Filmrecensies Januari – Februari 2020

| Parasite
| Knives Out
| Valerian and the City of a Thousand Planets
| Ready Player One
| Then came you
| Force Majeure

filmThe Two Popes | Kan er over de twee laatste pausen, Ratzinger (Benedictus XVI) en Bergoglio (Franciscus I) een interessante film gemaakt worden? Vooraf had ik misschien gezegd van niet, maar deze film bewijst het tegendeel. Het is een fijnzinnig ‘kammerspiel’ geworden, waarin beide acteurs (Jonathan ‘The High Sparrow‘ Pryce en Anthony ‘The Sound of the Lambs‘ Hopkins) excelleren. Top-film.

filmJojo Rabbit | De vergelijkingen van deze film met het boek ‘The Book Thief‘ en ook zeker mijn eigen boek ‘Het ware paradijs‘ zijn snel gemaakt als we een tienjarig jongetje volgen in de nadagen van Nazi-Duitsland. Zijn trouw aan het nazisme en Hitler wordt al snel getest als zijn moeder een joods meisje onderdak blijkt te geven. De film slaat een heerlijk lichte, komische en soms absurde toon aan. Heel erg leuk gedaan!

filmDolor y Gloria | Deze nieuwste film van Almodóvar is waarschijnlijk zijn persoonlijkste, als hij een oude en gebrekkige filmmaker (Antonio Banderas) toont die zijn verbeelding en ambitie verloren heeft en geen films meer maakt. Hij moet herinnerd worden aan zijn jongste jeugd, waarin hij met zijn moeder (gespeeld door Penelope Cruz) in armoede in een grot-woning woonde, om die inspiratie terug te krijgen, als hij weer denkt aan zijn eerste verlangen: de keer dat een jonge klusjesman zich naakt in hun keuken wast. Deze zeer melancholische film is misschien niet Almodóvar’s meest indrukwekkende film, maar nog steeds is die de moeite waard!

filmParasite | Deze Koreaanse film is de eerste niet-Amerikaanse film ooit die de Oscar voor beste film in de wacht sleepte en dat is op zich wel verklaarbaar, want dit is een prima film. Het plot zit vernuftig in elkaar als een arme jongen de kans krijgt de Engelse leraar te worden van een rijkeluismeisje. Hij merkt al snel dat de moeder nogal naïef en goedgelovig is en maakt daar misbruik van door ook zijn zus en vader en moeder een baantje te bezorgen in het huishouden. Dit had de premisse kunnen zijn van een klucht, maar regisseur Bong Joon-ho maakt er daarna toch een vrij grimmige maatschappijkritische film van over de kloof tussen arm en rijk.

filmKnives Out | Dit is een who-dunnit-film die een beetje cliché-matig begint: rijke bejaarde patriarch sterft in zijn kolossale landhuis en al zijn nazaten hadden zo hun redenen om hem te vermoorden. De excentrieke Benoit Blanc (Daniel Craig) moet als een soort Hercule Poirot de zaak oplossen! Vanaf deze premisse begint een aardige film met een plot dat heel behoorlijk in elkaar zit en voldoende verrassingen in petto heeft. Op zich bijzonder, als je bedenkt dat Rian Johnson de regisseur en schrijver is. Inderdaad: dat is ook de man die van Star Wars 8 zo’n hot steaming mess maakte. Maar deze film is gelukkig wel heel erg oké!

filmValerian and the City of a Thousand Planets | Deze film van de Franse regisseur Luc Besson is misschien wel het Europese antwoord op de grote Amerikaanse scifi-blockbusters, zoals de Star Wars Franchise. En als je het daarmee vergelijkt, is deze film lang niet gek. Het is een visueel sprankelende film met een origineel en lekker plotje rond twee agenten die betrokken raken bij wat uiteindelijk een cover-up is van een xenocide (leenwoordje van Orson Scott Card). De film laveert mooi tussen serieus drama en een lichte humoristische touch. Natuurlijk is er wel wat af te dingen: zo zijn de beide hoofdrolspelers matig gecast en is het plot ook soms wat rommelig. Maar ja, als je alles vergelijkt met Star Wars (waarin de derde trilogie: de delen 7,8 en 9 al helemaal zijn ontaard in een ‘hot steaming mess’) dan steekt deze film daar zeker niet slecht bij af. Leuk!

filmReady Player One | Dit is de verfilming door Steven Spielberg van een boek van Ernest Cline dat ik eigenlijk best wel aardig vond! Je zou zeggen: voldoende garanties voor een top-film. Maar dat komt, ondanks de indrukwekkende CGI en soms spetterende actiescenes (zoals een autorace door New York – King Kong incluus!) toch niet helemaal uit. Is de geloofwaardigheid minder omdat alles opeens toch iets teveel een puberfantasietje lijkt? (een nobody redt de wereld en vindt en passant de liefde, het grootste fantasy-cliché ooit!). Of is het plot ‘dumbed down‘, zoals wel vaker in Hollywoodfilms? Nee, niet helemaal geslaagd!

filmThen came you | Deze film ligt heel erg in het verlengde van bijvoorbeeld ‘The fault in our stars’ van Jon Green: oftewel een young adult film over iemand die dood gaat. Alhoewel de toon best aardig getroffen is en de hoofdrolspelers (Asa Butterfield en Maisie Williams) hun best doen, blijft het geheel te clichématig en belegen. Matige film…

filmForce Majeure | Deze film gaat over een gezin dat tijdens een skivakantie wordt overvallen door een lawine. Een rampenfilm als ‘The Impossible‘ lijkt dan in het verschiet, maar dat komt niet uit want ze krijgen uiteindelijk alleen maar wat poedersneeuw over zich heen en blijven ongedeerd. De stressvolle gebeurtenis zet echter wel alle verhoudingen tussen het stel en met hun kinderen op scherp. Hiermee is dit eerder een fijnzinnige relatie-speelfilm en die vond ik eerlijk gezegd toch niet zo boeiend.