Filmrecensies Oktober – December ’23

| Napoleon
| Predestination
| The courier
| Finding Neverland
| Leave the world behind

film

The wonderful story of Henry Sugar (et al)| Deze korte film is een verfilming van ‘Het wonderlijke verhaal van Hendrik Meier’, een Roald Dahl dat ik heel lang geleden gelezen heb, en dat destijds grote indruk op me gemaakt moet hebben; want ik herinnerde me het allemaal nog héél precies. Wat een geluk dat Hollywoods wonderkind Wes Anderson de taak op zich heeft genomen enkele van diens verhalen te verfilmen, want hij weet de wonderlijke en fantastische werelden van Roald Dahl meesterlijk en heel excentriek tot leven te brengen. De filmpjes ogen als toneelstukken, waarin decors steeds inschuiven en uitschuiven, de toneelknecht soms een ‘prop’ aanreikt en een verteller heel eerbiedig de letterlijke teksten uit de Dahl verhalen voordraagt. En zo is deze korte film, net als de andere in de reeks, bijv. die over de rattenvanger en de gifslang, kostelijk!

film

The Killer | Onderhoudende thriller over hoe een huurmoordenaar probeert zijn leven te redden als een belangrijke ‘kill’ van hem in het honderd loopt en zijn opdrachtgever de sporen wil uitwissen. Met Michael Fassbender in een mooie hoofdrol.

film

Spiderman Across the Spiderverse | Sprankelende en overvolle animatiefilm over niet één Spiderman, maar een heleboel. Deze film is een flinke aanslag op je zintuigen: door alle actiescenes natuurlijk, maar ook door de kakofonie van animatiestijlen die je voorbij ziet komen. Allemaal heel creatief natuurlijk, maar ook wel erg druk. Toch een heel boeiende film al met al!

film

Napoleon | Deze nieuwe grote film van Ridley Scott is heel goed in de bioscoop te bekijken. En daarin overtuigen de oorlogsscenes (Toulon, Austerlitz, Waterloo) zonder enige twijfel. Maar voor het overige vond ik deze film maar matig geslaagd: de drie uur film zijn nog steeds zo weinig dat we nauwelijks kunnen uitvinden wie die Napoleon nou eigenlijk was. Ook omdat er veel te veel tijd wordt ingeruimd om zijn relatie met Josephine te belichten.

film

Predestination| Tijdreis-verhalen zijn per definitie onlogisch en vreemd. En zo ook deze toch nog best aardige sf-film met good old Ethan Hawke.

film

The courier| Degelijke spionagefilm over hoe de handelsreiziger Greville Wynne verzeild raakt in een spionage-missie waarin hij berichten van Oost naar West brengt. Met de altijd geweldige Benedict Cumberbatch in de hoofdrol.

film

Finding Neverland | Aardige biopic over hoe de Engelse schrijver J.M. Barrie op het bekende verhaal ‘Peter Pan’ kwam; met onder meer mooie rollen van Johhny Depp en Kate Winslett.

film

Leave the world behind | Deze film begint als een intrigerende apocalyptische thriller; als er een soort cyber-armageddon lijkt te hebben plaatsgevonden, net als een stel (Ethan Hawke en Julia Roberts) een chique vakantiehuis in de Hamptons heeft gehuurd. De fraaie vormgeving en zeer speelse cameravoering voorkomen niet dat het allemaal al snel een beetje… saai wordt. Het cynische einde: “alles is goed als we maar gewoon ‘Friends’ kunnen kijken”, doet daar niet aan af.