Filmrecensies Januari – Mei ’24

| Wonka
| Maggie Moore(s)
| Confess, Fletch
| Death to Smoochy
| Kingpin

film

Dune Part 2| Deze film is in alles kolossaal. Aan cinematografische en verhaalkundige ambities geen gebrek! En ook alles in deze wereld in de verre toekomst is massief en van een enorme schaal: de gebouwen, de ruimteschepen. Intussen gaat het verhaal verder over hoe Paul Atreides (Timothee Chalamet) bij de Freemans belandt en het verzet tegen de Harkonnens gaat leiden. Héél imposante film, die je zeker in de bios moet zien! (in mijn geval zelfs 2 keer).

film

Poor things | Bizarre, zéér buitenissige arthousefilm waarin alles draait om Bella (Emma Stone) die door de crazy professor ‘God’ (Willem Dafoe) tot leven is gewekt met in haar hoofd het brein van haar ongeboren foetus. Bella heeft dus de geest van een kind en het lijf van een volwassene. Met levensgenieter Duncan (Marc Ruffalo) gaat ze op pad om zichzelf en de wereld te leren kennen. Op zijn minst een intrigerende kijkervaring, hoe weird het soms ook wordt.

film

Wonka | Dit is een ‘origin’-film over hoe Willy Wonka uit Roald Dahl’s bekende boek de befaamde chocolatier werd. En dat is gewoon ontzettend leuk gedaan! Met een fijne vormgeving, aanstekelijke liedjes (ja; er wordt gezongen) en grappige personages. Timothee Chalamet (daar hebben we hem weer: heart-throb voor vrouw èn man) speelt ook nog eens een geweldige Wonka. Top-vermaak!

film

Maggie Moore(s) | Redelijk genietbare ‘misdaadkomedie’ over een dubbele moordzaak, beide op een vrouw met de naam Maggie Moore. En dat basisgegeven is voldoende voor anderhalf uur best aardig en vrij ongecompliceerd vermaak.

film

Confess, Fletch | Dit is alweer een luchtige misdaadkomedie, nu met de innemende Jon Hamm als Fletch. Veel van de charme in de film zit in hoe Fletch heerlijk doodgemoedereerd door een plotje wandelt over een kunstroof, een moord, en meer van dat soort dingen. Prima vermaak.

film

Death to Smoochy | Fijne comedy over de nieuwe ster van kinder-TV Smoochy, de in een roze neushoornpak gehulde Sheldon (Edward Norton). Niet iedereen heeft het echter goed voor met deze naïeve braverik, zoals de gevallen tv-ster Rainbow Randolph, een heerlijke duistere rol van Robin Williams. Ook met o.m. Danny de Vito en Jon Stewart.

film

Kingpin | Deze comedy over de bowlingscene, gaat over Roy Munson (Woody Harrelson), een bowling-‘prodigy’ die na een mislukte scam zijn hand en toekomst kwijtraakt. Kan hij als manager van Ishmael, een Amish, toch nog bowling-faam maken? Dit had best aardig kunnen zijn, maar de humor is gewoon vaak te flauw en plat. Zelfs Bill Murray in een bijrol kan dan de film niet meer redden.